Search for:

Soul is een belangrijke film omwille van meerdere redenen. Niet alleen kijkt de wereld altijd reikhalzend uit naar de laatste nieuwe Pixar-film, maar de film verscheen door de coronapandemie ook exclusief op Disney+. Het feit dat de hele film eigenlijk een metafoor is voor “leven in het nu”, maakt hem nog des te belangrijker.

Soul had oorspronkelijk wereldwijd in de bioscoopzalen moeten verschijnen, maar door de coronapandemie werden zowat alle bioscopen gesloten. Disney besloot om de film niet langer uit te stellen, maar om de titel integraal te publiceren op hun eigen streamingdienst Disney +. Deze keer zonder extra betaling (terwijl je voor Mulan wel extra moest betalen).

The Great Before

De film vertelt het verhaal van Joe Gardner (vertolkt door Jamie Foxx), een muziekleraar op de middelbare school. Op een dag gaat zijn droom in vervulling: hij kan optreden met een gerenommeerde jazzmuzikante. Maar dan slaat het noodlot toe en hangt zijn leven aan een zijden draadje. Zijn ziel is op weg naar het hiernamaals, maar vastberaden om niet te sterven ontsnapt zijn ziel naar “The Great Before”. Op deze plaats krijgen alle zielen hun karakterkenmerken, voordat ze geboren worden op de aarde.

Soul is duidelijk een film die zich rechtstreeks richt tot volwassenen.

Ongetwijfeld merk je al hoe abstract het allemaal is. En inderdaad: dit is niet meteen een film voor kinderen. Er lijkt voor kinderen maar weinig aanwezig te zijn om uit te groeien tot favoriete kinderfilm. Soul is duidelijk een titel die volwassenen aanspreekt. Meer zelfs: Pixar wil volwassenen wakker schudden.

soul screenshot

Betekenis van het leven

In “The Great Before” wordt Joe de mentor van 22, een ziel die ervan overtuigd is dat het leven tijdverspilling is. Terwijl Joe er alles aan doet om zijn ziel terug in zijn lichaam te kunnen krijgen en zo verder te leven, wil 22 koste wat kost géén leven beginnen op aarde. Het concept zet de toon voor heel wat knappe metaforen voor de betekenis van het leven. Met de hulp van 22 leert Joe steeds meer over de betekenis van het leven. Confronterend is echter dat hij ontdekt dat de manier waarop hij zijn leven leidde, niet noodzakelijk de beste manier is.

Pixar spreekt daarmee rechtstreeks de mensen aan die hun leven toewijden aan één bepaald levensdoel (zoals Joe zijn droom om een grote jazzmuzikant te worden). Er wordt vaak gedacht dat je “goed bezig” bent zolang je een bepaald levensdoel nastreeft, maar Soul toont hoe zoiets ook de vorm van een obsessie kan aannemen. En wanneer je hoopt dat je eindelijk gelukkig zal zijn eens je dat doel bereikt, kom je later bedrogen uit.

soul screenshot

De moraal van het verhaal is een gigantisch cliché in de vorm van “geniet van elke minuut” en “het is niet de bestemming die telt, maar wel de reis”. Dat is overigens niets negatief. Het is namelijk nodig dat mensen hieraan blijven herinnerd worden, en het is iets waar de hele coronacrisis ons ook allen aan heeft herinnerd. De dagelijkse sleur die we een jaar geleden met hart en ziel haatten, is nu een luxe geworden waar we enkel van kunnen dromen. Samen in de file staan of gefrustreerd in een overvolle metro wankel op je benen staan: heerlijk.

Die tijden zullen ooit terugkeren, maar al snel zullen we allen terug op automatische piloot leven. Onze levensverwondering zakt terug in en we zijn terug enkel gefocust op onze eigen levensdoelen. Het is dus geen slecht idee om Soul af en toe even te herbekijken om jezelf opnieuw wakker te schudden. Beleef elke minuut.

Volg Disneyverse

Volg ons op sociale media en mis niets van de Disneymagie!

Dit artikel kan links bevatten waarbij Disneyverse een commissie krijgt bij een verkoop (affiliate links).

Avatar
Author

Als kind lagen de videocassettes van Bambi, Pinocchio en Dumbo altijd binnen handbereik. Gebiologeerd nam ik alle details in me op en elke keer liet ik me opnieuw betoveren. Disney’s filosofie, namelijk de blijvende levensverwondering, is iets dat ik nooit wil verliezen. Ik heb enorm veel respect voor de manier waarop Disney de harde thema’s van het leven altijd hoopvol en luchtig kan voorstellen. Net zoals Disney geloof ik in de kracht van verhalen om het leven beter en mooier te maken. De magie volgt vanzelf.